Blogs Lalibre.be
Lalibre.be | Créer un Blog | Envoyer ce Blog à un ami | Avertir le modérateur

  • Accu Acer Aspire 7730Z

    De Qosmio wordt tegelijk in Europa, Amerika en Japan op de markt gebracht. Deze wereldwijde release heeft alles te maken met het opmerkelijke gegeven dat het apparaat geen regiocodes ondersteunt. Een van de argumenten om de regiocodering weg te laten is dat alle HD-DVD-titels die de komende maanden uitkomen, al wat oudere films betreffen. Voor deze rereleases is het van minder belang dat de filmmaatschappijen kunnen controleren waar een film als eerste op de markt verschijnt. Ook Sony gaf onlangs aan dat het overwoog om Blu-rays territoriumherkenning, in elk geval voor games, te laten schieten. Voor zowel Blu-ray als HD-DVD betekent dit echter niet dat er nooit regiocodering zal worden ingebouwd, maar als Toshiba de Qosmio-plannen doorzet is deze beveiligingsmaatregel wellicht een nog korter leven beschoren dan het vergelijkbare systeem voor dvd's.

    Behalve met laptops gaat het Chinese Lenovo zich nu ook met desktopsystemen van Big Blue op de Amerikaanse detailhandel richten, zo meldt CNet News. Het gaat om twee ThinkCentre-systemen van de E50-serie; de eerste 'IBM'-desktopsystemen in de detailhandel sinds de Aptiva in 1999 bij de detaillisten van de plank verdween. De E50 9215A1U, die is uitgerust met een 2,66GHz Intel Celeron D 331-processor en 256MB geheugen, zal voor 459 dollar over de toonbank gaan. Zijn grotere broer, de E50 921525U, heeft een 3,06GHz Intel Pentium 4 519-processor aan boord en beschikt over 512MB geheugen. Deze computer moet 719 dollar opbrengen. Lenovo mag het IBM-logo tot 2010 op de computers van IBM's voormalige pc-divisie plakken. Na Dell en HP is Lenovo momenteel de derde pc-fabrikant ter wereld.De eerste testresultaten van een van AMD's apu's zijn bekendgemaakt. AMD stond enkele websites toe om verschillende benchmarks te draaien. De cpu is vergelijkbaar met Atom, maar de gpu is stukken sneller dan de concurrentie.

    Onder andere Anandtech kreeg van AMD een dag om op een door AMD opgezet testsysteem tal van benchmarks te draaien. Het testsysteem was een zogeheten Brazos-platform, met een AMD E-350-apu. De cpu heeft twee Bobcat-kernen die op 1,6GHz tikken en een gpu met 80 streamprocessors met een kloksnelheid van 500MHz. De cpu heeft een tdp van 18W en zal worden gebruikt voor nettops en laptops van tussen de 300 en 400 euro. De E-350 is voorlopig de snelste apu met een tdp van 18W.In verschillende cpu-benchmarks is de apu een Atom D510 te snel af, maar Intels Core i3 330UM en de Pentium Dual-Core E2200 zijn ruimschoots sneller. Afhankelijk van de benchmark is de E-350-apu soms ook ruimschoots sneller dan de D525. Het verschil wordt vooral gemaakt in single-threaded applicaties. Zodra de Atom-cpu's al hun cores en hyperthreading kunnen inzetten, kunnen ze de E-350 redelijk bijbenen.Behalve de twee Bobcat-kernen beschikken de apu's echter ook nog over een gpu: de Radeon HD 6310. Het nadeel van de gpu ten opzichte van bijvoorbeeld de HD 5450, ook met 80 streamprocessors, is dat de HD 6310 geheugenbandbreedte met de twee cpu-cores moet delen. Desondanks blijkt uit verschillende tests dat de HD 6310 erg snel is, sneller dan de igp van de Core i5 661, die over Intels snelste igp beschikt.

    In het mobiele segment staat de HD 6310 ook zijn mannetje en is hij ruimschoots sneller dan een Core i3 350M of een Core i3 330UM. Daar staat wel tegenover dat het cpu-gedeelte van de E-350 een stuk langzamer is dan dat van de Core i3's, wat er in cpu-intensieve games toe leidt dat de Core i3's toch sneller zijn.Al met al is Anandtech positief, maar het is afwachten wat oem's met het platform gaan doen. Het verbruik van het hele testsysteem was vrij laag, hoewel AMD claimt dat vooral het idle-verbruik nog sterk af zal nemen. De verwachting is dat de E-350 de strijd moet aangaan met Intels culv-cpu's en niet met de Atoms. De andere apu's, met slechts een Bobcat-kern of met lagere kloksnelheden, kunnen het ten opzichte van Atom-cpu's nog wel eens moeilijk krijgen.

    Volgens The Inquirer zal AMD vier verschillende dualcore Turion 64-processors in mei introduceren, die waarschijnlijk Turion 64 X2 gaan heten. Twee Turion 64 X2-processors zullen hun werk op 1,6GHz doen, één op 1,8GHz en één op 2GHz. Alle processors zullen uitgerust zijn met 512KB-cachegeheugen per core, met als uitzondering één van de 1,6GHz-processors die slechts 256KB-cache per core zal krijgen. De Turion 64 X2 zal slechts 1,075V nodig hebben om te functioneren. Veel energie zullen de nieuwe processors dan ook niet verbruiken.Met de nieuwe cpu's voor laptops wil AMD de concurrentie aangaan met de Core Duo van Intel. In hoeverre AMD hier succesvol in zal zijn blijft koffiedik kijken. Wel staat al vast dat de Core Duo enkele features heeft die de Turion 64 X2 moet missen, tenminste als deze op een Athlon 64 X2-core is gebaseerd. Zo kan elke core van een Core Duo individueel aan- en uitgezet worden. Een functionaliteit waarover de Athlon 64 X2 niet beschikt. Hetzelfde verhaal gaat op voor de klokfrequentie waarop beide cores draaien. Bij de Core Duo zijn deze apart instelbaar, terwijl deze bij de Athlon 64 X2 voor beide cores hetzelfde is. In de praktijk is het dus heel goed mogelijk dat de Core Duo minder energie verbruikt dan de Turion 64 X2 in het geval dat er geen zware taken op de laptop verricht worden en deze uitbreidingen niet door AMD aan de Turion 64 X2 zijn toegevoegd.

    In Oeganda heeft Microsoft donderdag een fabriek geopend waar afgedankte pc's worden opgeknapt. Het bedrijf moet een alternatief bieden voor de Olpc-laptop en tegelijkertijd voor een milieuvriendelijk einde voor westerse pc's zorgen.Microsoft-logo In 2007 zijn Microsoft en de VN-organisatie Unido aan een samenwerkingsverband begonnen om het gebruik van technologie voor emerging markets toegankelijk te maken. De doelstelling is om het aantal mensen dat van moderne technologie kan profiteren, tegen 2015 met maar liefst een miljard te laten groeien. De recycle-fabriek in de Oegandese hoofdstad Kampala is het eerste tastbare resultaat van deze ambitieuze plannen.De economie van het Afrikaanse land is erg afhankelijk van kleine ondernemingen, maar juist die missen de middelen om in goede pc's te investeren, stelt de softwaregigant. De opgeknapte pc's zullen voor 299.000 Oegandese shilling - omgerekend ongeveer 115 euro - worden verkocht. Uiteraard is in de prijs een Windows-besturingssysteem inbegrepen.

    IBM PCNaast de levering van goedkope pc's is ook de milieuvriendelijke verwerking van westerse afdankertjes een belangrijk doel, zegt Microsoft. Zo worden printplaten en waardevolle grondstoffen gerecycled, en giftig afval zal op 'zorgvuldige en milieuvriendelijke wijze' worden verwerkt. Het Amerikaanse bedrijf gelooft bovendien dat het project niet alleen goed voor de lokale bevolking, maar ook economisch rendabel is. Ict kan in Oeganda innovatie stimuleren, banen creëren en de concurrentie stimuleren. Het werk dat we de afgelopen twee jaar hebben verzet, zal dan ook in meer dan één opzicht lonend zijn, aldus Microsofts Will Poole.dune wees ons op deze site waarop geschreven wordt dat videokaartfabrikant ATi de wedstrijd met concurrent nVidia lijkt te gaan verliezen. Het marktaandeel van het Canadese bedrijf zakte van 22% in het vierde kwartaal van 2000 naar 16% in de eerste drie maanden van 2001. In dezelfde periode steeg nVidia van 20% naar 29% en bleef Intel marktleider met 33% van de verkochte chips. ATi blijft echter positief, want volgens een woordvoerder is de daling te danken aan de notebookmarkt, waar de laatste tijd leveringsproblemen waren. Als deze problemen zijn opgelost, moet vanzelf het marktaandeel weer omhoog gaan:

    ATI's overall market share was hurt because inventory problems plagued the laptop market in the first quarter, said Mercury principal Dean McCarron. The laptop market has been ATI's stronghold, with more than 50% market share. Mr. McCarron doesn't expect the laptop inventory problems to continue, so he believes ATI's position there can recover this year. De woordvoerder moest toegeven dat nVidia en Intel allebij marktaandeel hadden gewonnen, maar hij was ervan overtuigd dat ATi ook weer zal gaan groeien als in de loop van dit jaar nieuwe modellen uit komen.Microsoft zou de beperking laten vallen dat de netbookversie van Windows 7 slechts drie applicaties naast elkaar kan draaien. Dat meldt Microsoft-blogger Paul Thurrott. Bovendien zouden netbooks een maximale beeldgrootte van 10,2 mogen hebben.Mockup Eee Pc en Windows 7Thurrott, een bekende it-blogger die veelal schrijft over Microsoft, laat het nieuws weten in een kort blogberichtje. Uit welke bron hij de informatie heeft en waarom Microsoft de beperking zou laten vallen, is onbekend. Thurrott weet niet of de beperking dat gebruikers de wallpaper van hun bureaublad niet kunnen veranderen, ook opgeheven zou worden.

    Microsoft maakte de beperking bekend, toen het softwarebedrijf de zes versies van Windows 7 bekendmaakte. De reden was dat in het netbooksegment lagere eisen worden gesteld en daarom de beperking gebruikers niet zou beknotten.Netbookgebruikers kunnen desondanks wel upgraden naar Windows 7 Home Premium, die de beperkingen niet heeft. Microsoft lijkt wel brood te zien in netbooks: het wil deals sluiten met telco's om netbooks met Windows 7 goedkoop aan te bieden in combinatie met internetabonnementen.Techsite Techarp publiceerde vrijdag specificaties die de maximale specificaties zouden vormen van wat Microsoft ziet als netbook. Alleen netbooks die voldoen aan de specs, mogen de netbookversie van Windows 7 draaien.De beelddiagonaal mag volgens Techarp niet groter zijn dan 10,2, tegenover 12,1 voor Windows XP en Vista. De beperkingen voor het grafische gedeelte en het verbod op een capacitief touchscreen zijn opgeheven. De processor mag niet sneller zijn dan 2GHz en niet meer stroom verbruiken dan 15W. De specificaties zijn niet door Microsoft bevestigd en blijven daarom vooralsnog een gerucht.

    Door publicatie op de site van een verkoper zijn de prijs en beschikbaarheid van MSI's ultraportable Wind-notebook bekend geworden. MSI Nederland maakt waarschijnlijk volgende week meer details openbaar.De Britse online-verkoper Expansys heeft details van de Wind-notebook van MSI op zijn site gepubliceerd. De kleine notebook, die voorlopig alleen in een 10-versie verkrijgbaar zal zijn, gaat 350 pond (circa 440 euro) inclusief BTW kosten. De met een Atom-cpu uitgeruste Wind zal echter pas in juni beschikbaar zijn en wordt dan geleverd met XP Home voorgeïnstalleerd op de 80GB grote harde schijf. De 1,6GHz-Atom zal ondersteund worden door 1GB ram en de driecellige accu moet de laptop tot vier uur van prik voorzien. De notebook is volgens Expansys in verschillende kleuren en indien gewenst ook met Linux verkrijgbaar.

  • Akku HP Probook 4330s

    Als wir vor etwas mehr als zwei Jahren mit diesem Projekt angefangen haben, wollten wir etwas Neues, etwas Besonderes machen und unkonventionelle Wege beschreiten, erzählt Jaume Sallares, Marketingchef von FEH. Neu nicht nur im technischen, sondern auch im sportlichen Sinne. Dazu gehört beispielsweise, dass dem Zuschauer in der neuen Serie nicht nur eine passive Rolle zukommen soll.Die Formel E ist aber, darauf legen die Veranstalter wert, eine hochprofessionelle Angelegenheit. Viele bekannte Namen aus dem Motorsport sind an diesem Dienstag in Donington vertreten.Das Fahrerfeld ist mit bekannten Namen besetzt. Auch unter den Teamchefs sind Größen aus verschiedenen Rennserien. Ex-Fomel-1-Fahrer Heinz Harald Frentzen ist eigens nach Donington gekommen, um einige Runden mit dem Elekrorenner zu drehen. Einer fehlt allerdings: Formel-E-Erfinder und -Chef Alejandro Agag ist nicht in Donington. Er weilt in Peking, um Vorbereitungen für das Auftaktrennen der ersten Saison zu treffen.

    Einige der 20 Fahrer sind bereits in der Formel 1 gefahren: Das deutsche Team Audi Sport Abt etwa hat sich die Dienste von Lucas di Grassi gesichert, der 2010 für Virgin Racing startete. Sein Teamkollege ist Daniel Abt, der Sohn des Chefs der Mannschaft aus Kempten im Allgäu, die unter anderem auch in der Deutschen Tourenwagen-Masters (DTM) antritt. Der zweite deutsche Fahrer im Feld ist der langjährige Formel-1-Pilot Nick Heidfeld, der zusammen mit dem ehemaligen Testfahrer Stéphane Sarrazin für Venturi startet, dem Team mit dem bekanntesten Miteigentümer: US-Filmschauspieler und Elektroautofahrer Leonardo DiCaprio.Jarno Trulli, der mehr als 250-mal bei der Formel 1 gestartet ist, hat ein eigenes Team gegründet, für das er sich auch gleich selbst hinters Lenkrad setzt. Am anderen dreht Michela Cerruti, eine von zwei Frauen im Feld. Franck Montagny tritt für das US-Team Andretti Autosport an, das von Michael Andretti gegründet wurde, selbst Rennfahrer unter anderem in der Formel 1 und Sohn des Formel-1-Weltmeisters Mario Andretti. Früher war der Franzose Test- und Einsatzfahrer, unter anderem bei Super Aguri. Dessen Chef Aguri Suzuki wiederum hat seinen Rennstall in die Formel E verlagert und die ehemalige DTM-Fahrerin Katherine Legge verpflichtet. Den zweiten Elektro-Amlin-Aguri steuerte Takuma Sato, der auch schon in der Formel 1 für Super Aguri antrat.

    Sébastien Buemi, früher bei Torro Rosso, fährt für E-Dams-Renault. Auch sein Teamkollege hat einen illustren Namen: Nicolas Prost ist der Sohn des viermaligen Formel-1-Weltmeisters Alain Prost. Der Papa, wegen seiner überlegten Fahrweise der Professor genannt, ist Gründer und Teamchef. Buemis Ex-Torro-Rosso-Kollege Jaime Alguersuari ist bei Virgin Racing untergekommen, das zum britischen Virgin-Konzern gehört. Gründer Richard Branson ist aber selbst nicht im Team aktiv, er war auch bei keiner der Testfahrten.Ein Fokus der Serie liegt auf den Schwellenländern - wie auch aus dem Rennkalender ersichtlich wird: Gefahren wird etwa in China, Malaysia, Uruguay und Argentinien. Für diese Länder kann die Elektromobilität aufgrund der teilweise massiven Umweltprobleme besonders attraktiv sein. Entsprechend sind die beiden größten, China und Indien, mit eigenen Teams vertreten. Aus China kommt China Racing. Am Steuer des einen Autos sitzt Nelson Piquet junior. Der Sohn des dreifachen Formel-1-Weltmeisters Nelson Piquet war zwei Jahre lang Teamkollege von Fernando Alonso bei Renault in der Formel 1. Das indische Team Mahindra Racing bietet zwei ehemalige Formel-1-Fahrer auf: Bruno Senna, Neffe des 1994 tödlich verunglückten Ayrton Senna, und Karun Chandhok, der zweite Inder in der Formel 1.

    Spark-Renault SRT_01E heißt der Formel-Rennwagen - ein offenes, einsitziges Auto mit freistehenden Rädern. Angetrieben wird das Fahrzeug von einem Elektromotor, dessen Leistung im Rennen auf 150 kW begrenzt ist. Die Maximalleistung von 200 kW bekommen die Fahrer nur im Training und in der Qualifikation. Die Höchstgeschwindigkeit ist bei 225 km/h abgeregelt. Ungewöhnlich für einen Elektromotor ist das Schaltgetriebe. Es hat fünf Gänge und wird über Schaltwippen am Lenkrad betätigt. Monocoque Chassis, Karosserie und Flügel bestehen, wie im modernen Motorsport üblich, aus kohlenstofffaserverstärktem Kunststoff und Aluminium. Doch trotz der Leichtbauweise ist der SRT_01 kein Leichtgewicht: 888 Kilogramm inklusive Fahrer beträgt das Mindestgewicht des 5 Meter langen und 1,8 Meter breiten Autos. Grund für das hohe Gewicht sind die Akkus, die inklusive aller Zusatzeinrichtungen 300 Kilogramm auf die Waage bringen.Auch unter den Zulieferern gibt es viele bekannte Namen, die für Motorsportgeschichte stehen: Chassis und Karosserie baut das italienische Unternehmen Dallara, das auch Autos für viele andere Rennsportklassen baut. McLaren Electronics steuert den Motor und die Fahrzeugelektronik bei. Williams Advanced Engineering liefert den Akku und das dafür nötige Managementsystem.

    Gebaut wird das Auto von dem französischen Unternehmen Spark Racing Technology. An der Systemintegration arbeitet Renault mit. Chef von Spark ist Frédéric Vasseur, der bereits als Teamchef in verschiedenen Formel-Serien aktiv war.Ein Grund für das Einheitsauto sind die Kosten. Eine Kostenexplosion wie in der Formel 1 soll es in der Formel E nicht geben. Das gilt auch für die folgenden Saisons, wenn die Teams ihre Fahrzeuge selbst weiterentwickeln dürfen. Deshalb bleiben die Möglichkeiten, das Auto zu verändern, auch eingeschränkt.Chassis und Karosserie sollen einheitlich bleiben. Aerodynamische Spielereien, wie sie die Formel-1-Konstrukteure so lieben, wird es nicht geben. Entwickelt werden solle an den elektrischen Komponenten des Autos, sagt Sallares. Wir wollen in den kommenden Saisons das technische Regelwerk öffnen, damit Hersteller und Teams den Antrieb, die Akkus und das Ladesystem weiterentwickeln können. Die Teams sollen sich auf diese drei Aspekte konzentrieren und nicht auf das Auto selbst. Die Formel E soll so weiterhin als Technologieträger für Elektromobilität wahrgenommen werden.

    Die Möglichkeiten für die Mechaniker, am Auto etwas einzustellen, sind eingeschränkt. Die Bedingungen auf den Stadtkursen lassen wenig Raum, um mit der Aufhängung oder der Aerodynamik zu spielen. Nicht einmal über die Reifen, von deren richtiger Wahl in anderen Serien sehr viel abhängt, ist in der Formel E viel zu machen: Sie werden nicht vorgeheizt, weshalb der Luftdruck weniger bedeutend ist. Im Trockenen und Regen wird der gleiche Reifen gefahren. Ja, nicht einmal einen Reifenwechsel gibt es. Einen Boxenstopp müssen die Fahrer dennoch einlegen. Gewechselt wird dabei das ganze Auto: Eine Akkuladung hält etwa 20 bis 25 Minuten - ein Rennen dauert aber 45 Minuten. Die Fahrer können zwar Bremsenergie rekuperieren: Am Lenkrad gibt es einen Knopf, den sie drücken, wenn sie auf die Bremse treten. Dann wird Energie in den Akku eingespeist. Doch auch damit lässt sich die ganze Renndistanz nicht absolvieren.Nach etwa der Hälfte des Rennens kommt der Fahrer deshalb in die Box und steigt aus seinem Wagen aus. Das Team hält den zweiten mit geladenen Akkus bereit. Den Akku statt das Auto zu tauschen, wäre sicher eine effizientere Variante. Doch hier steht die Sicherheit im Vordergrund. Um das sicher zu machen, fordert die FIA so viel Schutz, dass der Akkutausch etwa 45 Minuten dauern würde, sagt Sallares. Ein 45-minütiger Boxenstopp wäre aber sehr langweilig. Deshalb hätten sie sich für die Variante des Autotausches entschieden.

    Im Prinzip kann jeder Fahrer das Auto so oft wechseln, wie er möchte. Effizient ist das jedoch nicht: Die FIA hat, um die Sicherheit zu gewährleisten, eine Mindestdauer für einen Boxenstopp von 50 Sekunden festgelegt. So soll sichergestellt werden, dass der Fahrer nicht einfach ins andere Auto springt und wieder losfährt, sondern dass er darin ebenso sicher angeschnallt wird. Insofern werden die Teams versuchen, mit einem Boxenstopp auszukommen.In der Formel E wird es also nicht nur darum gehen, draufzuhalten. Neben dem fahrerischen Können werden die Strategie und das Energiemanagement die Schlüssel zum Erfolg sein: Nicht wer am schnellsten fährt, sondern wer am strategischsten fährt, wird gewinnen. Wenn Nicolas Prost die Fähigkeit seines Vaters geerbt hat, ein Rennen zu lesen und sich entsprechend einzuteilen, dann darf er zu den Favoriten gezählt werden.

    Taktischen Spielraum hingegen bietet der Boost-Knopf. Den kann der Fahrer drücken und bekommt einmal im Rennen 30 kW zusätzlichen Schub, etwa um einen Gegner zu überholen oder um sich gegen ein Überholmanöver zu wehren. Es gilt, ihn klug einzusetzen: Der Zusatzschub steht nur 5 Sekunden lang zur Verfügung. Und er hat seinen Preis: Der Boost kostet Akkukapazität und damit Reichweite - und die ist ja begrenzt.Nur drei Fahrer bekommen in einem Rennen den Zusatzschub - und das Publikum stimmt vorher darüber ab, wer das ist. Die Idee ist, dass über diese Form der Mitbestimmung eine größere Nähe von den Fans zu den Fahrern und den Teams geschaffen werden soll. Als Kind hatte ich die Bilder der wichtigsten Autos und Fahrer in einem Zimmer an der Wand - wenn ich Glück hatte, mit einem Autogramm darauf, erinnert sich Davison. Heute wollten sich die Fans nicht mehr damit zufriedengeben - sie wollten nicht mehr nur mit ihren Favoriten mitfiebern, sondern mit ihnen interagieren. Über den Fan Boost wollten sie die Fahrer dazu motivieren, mit den Fans über soziale Netze zu kommunizieren, sagt Sallares. Diese wollten den Fahrer kennenlernen, wollten nicht nur wissen, was er während, sondern auch vor und nach dem Rennen mache. Die größere Nähe zu den Akteuren soll zur Attraktivität der neuen Rennserie beitragen.

    Er werde sich bemühen, in den sozialen Netzen möglichst aktiv zu sein, beteuert Abt-Pilot di Grassi. So hofft er, den Fan Boost zu bekommen. Sehr zuversichtlich ist er jedoch nicht. Den werde wohl eher ein Fahrer aus dem indischen oder dem chinesischen Team bekommen, befürchtet er. Die Fangemeinde ist in beiden bevölkerungsreichsten Ländern einfach größer.Das blieb nicht ohne Kritik. Den Verantwortlichen wurde sogar Betrug vorgeworfen. Diesen Vorwurf hält Sallares für falsch.Der Fan Boost gibt dem Fahrer nur einen kleinen Vorteil, sagt er. Die Fahrer, die den Fan Boost bekommen, werden das Rennen nicht gewinnen, wenn sie nicht das Können dazu haben. Wenn einer auf dem 14. Platz liegt, wird der nicht wegen des Fan Boost allein auf den ersten Platz vorfahren.

    In den kommenden Jahren sollen weitere ungewöhnliche Elemente hinzukommen - Ziel sei, sagt Sallares, neue Technik vorzuführen und diese in die Show einzubauen. Ein Beispiel sei das drahtlose Ladesystem Halo, das Qualcomm in Donington vorgestellt hat: Es besteht aus einem Pad mit einer Spule darin und einer weiteren Spule, die unter einem Auto angebracht ist. Fährt das Auto über das Pad, wird der Akku per magnetischer Induktion geladen.In der Premierensaison werden damit nur die Akkus des Safety Car und des Medical Car geladen. Konsequenterweise sind die beiden Einsatzfahrzeuge zumindest zum Teil elektrisch: Das Safety Car, das nach einem Unfall das Fahrerfeld einbremst, damit Trümmer von der Strecke entfernt werden können, ist der Hybridsportwagen i8 von BMW. Muss der Arzt ausrücken, fährt er in BMWs Elektroauto i3 zum Einsatzort.Da beide Autos nach einem Unfall schnell auf die Strecke müssen, kann der Fahrer nicht erst aussteigen und den Stecker ziehen. Qualcomm hat deshalb die beiden Fahrzeuge so umgebaut, dass sie per Induktion drahtlos mit Strom versorgt werden. In Zukunft soll das drahtlose Ladesystem auch den Teams zur Verfügung stehen, um die Akkus der Rennwagen damit zu laden.

  • Accu Acer Aspire 5741G-5452G50Mnck

    Red Hat wil in de toekomst een online platform gaan creëren voor desktops, waarop online gegevens en lokale data uniform benaderd kunnen worden. Met 'Global Desktop' heeft het bedrijf een eerste stap gezet.In samenwerking met Intel zal het softwareplatform - bedoeld voor kleine ondernemingen en overheden van groeimarkten - ontwikkeld worden, terwijl lokale systeembouwers voor de fysieke systemen zullen zorgen. Veel ontwikkelwerk zal Red Hat overigens niet hebben, aangezien zowat 95 procent van de broncode overlapt met de software van het olpc-project. In tegenstelling tot de olpc-laptops - die voorzien zijn van een aangepaste Fedora-installatie - zal Red Hats Global Desktop niet met de Sugar-interface uitgerust worden, maar zullen applicaties als Firefox en OpenOffice.org meegeleverd worden. In juni moet de eerste versie van de software beschikbaar komen, maar die zal nog beperkt zijn tot een traditionele interface; van een online desktop zal in eerste instantie geen sprake zijn.

    Red Hat HQ (kleiner)Met behulp van verschillende updates moet het platform vervolgens stap per stap omgevormd worden zodat traditionele clientapplicaties geïntegreerd worden in een online-dienstenmodel. Chief Technology Officer Brian Stevens is ervan overtuigd dat het niet zinvol is een opensource Windows-kloon te willen maken. 'Gebruikers werken niet langer geïsoleerd en het Windows-concept voegt niets toe aan de gebruikservaring van een systeem', aldus de Red Hat-topman. Naast het online-desktopconcept presenteerde Stevens ook een 'besturingssysteem op een usb-stick'. Veel details daarover werden niet vrijgegeven, maar het op flashgeheugen geïnstalleerde OS moet in een gevirtualiseerde omgeving kunnen draaien.De politie heeft, voornamelijk in Delft, twintig mensen gearresteerd wegens oplichting op internet. Ze worden ervan verdacht zeker 328 mensen voor in totaal vele tienduizenden euro's te hebben gedupeerd.

    Dell lijkt niet de enige fabrikant te zijn met notebooks die batterijproblemen veroorzaken. Apple heeft namelijk bekendgemaakt dat 1,8 miljoen batterijen zullen worden omgewisseld. De accu's die Apple omruilt zijn geleverd in de vorige generatie laptops van het bedrijf, namelijk de iBook G4 en de PowerBook G4. Net als de Dell-accu's die worden omgeruild, zijn ook de accu's van Apple gefabriceerd door Sony.De batterijen worden omgeruild omdat Apple in totaal negen meldingen heeft gekregen van batterijen die oververhit raakten. Twee van deze oververhittingsgevallen resulteerden in lichte verwondingen bij gebruikers. De batterijen zijn geleverd in combinatie met de 12" iBook G4, de 12" PowerBook G4 en de 15" PowerBook G4 tussen oktober 2003 en augustus 2006. Van de 1,8 miljoen batterijen die Apple omwisselt zijn er 1,1 miljoen in de VS geleverd en ongeveer 700.000 buiten de VS. Het bedrijf adviseert om de batterijen helemaal niet meer te gebruiken en eventueel de adapter te gebruiken om te werken op de laptop totdat de vervangende batterij arriveert. AppleInsider meldt in gerelateerd nieuws dat Apple ook accu's van MacBook Pro-systemen heeft omgeruild. Het bedrijf heeft aan deze actie echter weinig ruchtbaarheid gegeven.

    Update (23.15): Ondertussen heeft Apple de terugroepactie ook bevestigd. Echter, accu's voor de 12" iBook G4 met de serienummers 6C510 tot 6C518 en 6C523 tot 6C626 staan niet op de website van Apple vermeld, maar wel op de website van de U.S. Consumer Product Safety Commission. We zullen zo spoedig mogelijk proberen meer duidelijkheid in deze situatie proberen te schetsen.Een computer van een bedrijf dat bankgegevens beheert, werd onlangs via eBay verkocht, en de koper trof er vervolgens fraudegevoelige persoonlijke gegevens van meer dan een miljoen klanten van verschillende banken op aan.De pc was afkomstig van Graphic Data, een bedrijf dat de digitalisering en opslag van klant- en transactiegegevens verzorgt voor verschillende financiële instellingen, waaronder American Express, Natwest en de Royal Bank of Scotland, schrijft The Mail Online. Het apparaat werd door it-manager Andrew Chapman via eBay gekocht voor een schamele 35 pond - circa 45 euro - maar op de harde schijf bleek data te staan waar lieden met kwade bedoelingen een veelvoud van dat bedrag voor over zouden hebben. Het gaat naast namen, adressen en telefoonnummers om bankrekeningnummers, creditcardnummers en zelfs handtekeningen van klanten. Daarnaast werden meer dan 1300 aanvragen aangetroffen voor creditcardtransacties.

    Andrew Chapman met pc van Graphic Data Volgens beveiligingsexperts zijn de gegevens een ware schatkist voor fraudeurs: het is voldoende voor criminelen om iemands identiteit aan te nemen en voor enorme bedragen te gaan shoppen. De Britse databeschermingsautoriteit gaat de zaak dan ook met grote spoed onderzoeken. Dat kan Graphic Data op een forse prent komen te staan: vorig jaar kreeg Nationwide een boete van bijna een miljoen pond na het verlies van een laptop met klantgegevens.Graphic Data zegt dat het om een computer gaat die bij een ex-werknemer terecht is gekomen, die het apparaat vervolgens dus verkocht. De pc zou uit een beveiligde ruimte zijn verwijderd. Het bedrijf spreekt niettemin tegen dat er van kwade opzet sprake zou zijn, maar mag van geluk spreken dat de gegevens in handen zijn gekomen van een welwillende burger. Graphic Data heeft om retournering van het apparaat verzocht.Het Zuid-Koreaanse LG en het Taiwanese Quanta hebben na acht jaar juridisch gekrakeel over patenten de strijdbijl begraven. Alle rechtszaken zullen worden gestaakt en Quanta zal een licentie van LG afnemen.

    Quanta Computer-logoLG bezit een aantal patenten op bepaalde technieken die in microprocessors en chipsets worden gebruikt. Deze heeft het bedrijf aan Intel in licentie gegeven, met daarbij als beperkende voorwaarde dat de chips alleen maar mogen worden gebruikt in combinatie met componenten van Intel. Quanta kocht de chips van Intel en verwerkte ze in laptops, waarin ook componenten van andere fabrikanten zaten. LG beschouwde dit als een schending van zijn patentrecht, maar Quanta vond dat het patentrecht van LG al uitgeput was door de verkoop van de licenties aan Intel. Omdat Quanta weigerde te betalen, stapte LG naar de Amerikaanse rechter.LG ElectronicsIn eerste instantie kreeg Quanta gelijk, maar LG ging in hoger beroep en vond de rechter ditmaal wel aan zijn zijde, zodat Quanta alsnog zou moeten betalen. Quanta stapte hierop naar het Hooggerechtshof, dat oordeelde dat de rechten van een patenthouder met de verkoop van een gelicenseerd product zijn uitgeput. Het is LG in de Verenigde Staten derhalve niet toegestaan om nog geld aan Quanta te vragen voor het gebruik van de van Intel gekochte chips.

    Hoe de juridische verhoudingen in andere landen liggen, blijft voorlopig in het midden: beide partijen hebben inmiddels namelijk besloten om definitief een eind aan de al acht jaar durende strijd te maken, zo meldt Reuters. Ondanks de uitspraak van het Hooggerechtshof zal Quanta toch licentierechten aan LG gaan betalen, maar bedragen zijn niet bekendgemaakt. Verder zullen alle processen over de zaak worden gestaakt. Volgens deskundigen zal de uitspraak van het Hooggerechtshof in de VS er waarschijnlijk wel toe leiden dat patenthouders meer geld voor licenties gaan vragen, omdat ze nog maar één keer licentierechten kunnen incasseren.Volgens anonieme bronnen uit de industrie werkt het Taiwanese bedrijf Quanta aan een smartphone voor Dell, zo schrijft DigiTimes. Het toestel zou in het laatste kwartaal van dit jaar op de markt moeten komen.

    Dell logoDe geruchtenmachine over Dell's mobiele toekomst draait volop, sinds het bedrijf vorige week bekendmaakte definitief te zijn gestopt met de verkoop van zijn Axim-zakcomputers. De nieuwe smartphone, die de codenaam 'Fly' heeft meegekregen, zou volgens de bronnen op het Windows Mobile 6 Professional-platform draaien en voor communicatie met mobiele netwerken hsdpa gebruiken. Ook wordt een qwerty-toetsenbordje verwacht. Dell kiest Quanta voor het eerst als oem voor zijn mobiele producten. De afgelopen jaren maakte concurrent HTC de hardware voor de Axim-lijn. Dell heeft mogelijk Quanta de opdracht gegund omdat het bedrijf al de grootste producent is van Dell-laptops en ervaring heeft met het maken van smartphones voor onder andere HP. Bovendien zou HTC meer mobieltjes onder eigen merk willen uitbrengen en om die reden minder happig zijn op oem-opdrachten.

    De Britse regering is opnieuw in ernstige verlegenheid gebracht door het verlies van persoonsgegevens. Ditmaal is een bedrijf, dat voor de overheid werkt, een usb-stick kwijtgeraakt met de gegevens van 84.000 gedetineerden.Usb-stickDe fout is gemaakt door PA Consulting, dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt. Hoe de gegevensdrager precies is kwijtgeraakt, is niet bekend. Wel is duidelijk dat er op de usb-stick onversleutelde namen, adressen en geboortedata staan van tienduizend zware criminelen, dertigduizend personen die meer dan zes keer in de fout zijn gegaan, en 84.000 mensen die op dit moment in een Britse cel zitten. Ook zouden de gegevens van deelnemers aan een afkickprogramma op de usb-stick zijn opgeslagen.De gegevens zijn afkomstig van een beveiligde politiecomputer die valt onder het Jtrack-programma. Met dit systeem poogt de Britse justitie veelplegers beter in kaart te brengen. Toegang tot Jtrack is voorbehouden aan een beperkt aantal geautoriseerde personen, maar PA Consulting was betrokken bij het project. Scotland Yard is inmiddels een onderzoek naar de zaak gestart.

    Het verlies van de informatie kan verstrekkende gevolgen hebben, mocht deze in verkeerde handen vallen, zo schrijft de Times. Niet alleen lopen politie-informanten het risico slachtoffer te worden van wraakacties, maar ook kunnen gedetineerden rechtszaken aanspannen wegens het schenden van hun privacy, wat de Britse overheid een fortuin aan schadevergoedingen zou kunnen kosten.De Britse oppositie roept om harde maatregelen, omdat de regering Brown al eerder strenge richtlijnen had toegezegd om dergelijke incidenten te voorkomen. De Britten zijn ondertussen al bijna gewend aan het onzorgvuldige gedrag van overheidsinstanties. Zo werd vorige maand bekend dat het ministerie van defensie honderden laptops is kwijtgeraakt, terwijl vorig jaar november de Britse belastingdienst nog twee cd-roms met de verzekerings- en bankgegevens van 25 miljoen burgers uit het oog verloor. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het ministerie van Justitie structureel fouten met gegevensbeveiliging maakt.Onderzoekers van Intel hebben donderdag gedemonstreerd hoe zij een 60W-lamp draadloos konden voeden met een energiebron die er een meter vanaf stond. Hierbij wisten de onderzoekers een rendement van 75 procent te behalen.

    Tijdens het Intel Developer Forum in San Francisco demonstreerde cto Justin Rattner de door zijn onderzoekers ontwikkelde wrel-technologie, die is gebaseerd op eerder gepubliceerd onderzoek van het MIT. De technologie werkt op basis van resonantie. De elektriciteit wordt hierbij verstuurd met behulp van de wisselwerking die tussen twee elektromagnetische spoelen optreedt.Het grootste probleem bij energieoverdracht op basis van resonantie is het rendement. In hedendaagse toepassingen, zoals oplaadbare tandenborstels, wordt gebruikgemaakt van inductie, waarbij de energie doorgaans wordt overgedragen door een magneet in een spoel te plaatsen. Dit systeem is compact en het energieverlies blijft beperkt. Bij een resonantiesysteem zijn de grotere afstanden die Intel probeert te overbruggen echter wel een probleem, omdat het elektromagnetische veld rondom de verzendende spoel wordt aangelegd, terwijl maar op een enkel punt energie wordt 'afgetapt'. De onderzoekers van het MIT demonstreerden vorig jaar al hoe zij een 60W-lamp lieten oplichten met 'draadloze stroom' waarbij ze in staat waren 40 tot 45 procent van de oorspronkelijke energie over te brengen.

    De onderzoekers van Intel hebben hier nog een schepje bovenop gedaan en wisten 75 procent van de energie te behouden. Volgens Intel is dit voldoende om bijvoorbeeld een laptop draadloos op te laden. Hoewel de wetenschappers erkennen dat er nog een hoop werk te doen is, hopen ze dat hun werk de afschaffing van netsnoeren weer een stap dichterbij heeft gebracht.Een defect aan de accu van de iPod Nano is de oorzaak van drie brandjes. Dat beweert het Japanse ministerie van economische zaken. Het ministerie maant gebruikers van de eerste generatie iPod Nano's voorzichtig te zijn.Het ministerie waarschuwt om vooral om op te passen bij het opladen van Apples mp3-speler. De accu van de iPod kan oververhit raken en daardoor gaan vonken, schrijft persbureau AFP. Tot nu toe wijt het Japanse ministerie drie branden aan de defecte accu's van de iPod Nano's. Bij die brandjes, die plaatsvonden in Tokyo, raakte niemand gewond. Daarnaast heeft het ministerie veertien meldingen van oververhitting van de batterij aan iPod-fabrikant Apple gemaakt. Bij twee van die incidenten met iPod Nano's liepen gebruikers brandwonden op.